LUV = LEF

LUV = Lef

Leiderschap gaat niet alleen om kracht en kennis, maar vooral om kwetsbaarheid en liefde. Cor Hospes deelt in deze blog waarom echte leiders het lef hebben om hun menselijkheid te tonen en hoe dit bijdraagt aan een succesvolle, betrokken organisatie.

LUV = Lef

Je moet het als leider maar durven. Toegeven dat jij als mens wel eens fouten maakt, dat je blinde vlekken en minder ontwikkelde kanten hebt.
Je moet het als leider maar durven. Vertellen dat je niet alles weet en daarom hulp van anderen zoekt.
Je moet het als leider maar durven. Jezelf accepteren zoals je bent.

Daar is niks softs aan, integendeel. Om zacht te kunnen zijn, om lief voor jezelf te zijn, moet je juist heel hard zijn. Moet je graven in jezelf. Moet je naar binnen bij jezelf.

(on)Menselijke organisaties en leiderschap

Veel leiders durven die stap naar binnen niet te maken. Omdat ze hun zelf niet durven te openen. Niet voor zichzelf, niet voor de ander. Laat staan dat ze zich in die ander kunnen verplaatsen.

Ze doen zich liever stoer voor. Koel, alwetend, onkwetsbaar. Het cliché van een leider. Een rol waarin leidinggevenden zich prettig wanen, maar die er vooral voor zorgt dat medewerkers zich niet gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. En waarmee ze als leiders een cultuur creëren waarin niemand zich echt betrokken en vooral onveilig voelt. Als jij je als leider niet laat zien als mens, waarom zouden je medewerkers dat wel doen? De leider belichaamt de cultuur die hij kweekt.

Wie wil vandaag nog werken in een cultuur die zich kenmerkt door stoer, koel, alwetend en onkwetsbaar. Dat is allesbehalve een menselijke organisatie. Allesbehalve een warme en liefdevolle organisatie. Een leidinggevende moet geven. Moet aandacht geven. Moet liefde geven. Leidt anderen vanuit zijn hart. Om ze te laten groeien waardoor ook hij en zijn organisatie groeit. Dat is toch wat elke leider wil?

Natuurlijk. Het vergt lef om jezelf op het werk niet anders voor te doen als thuis. Het vergt lef om je open te stellen naar anderen. Het vergt lef om als leider een mens te zijn en anderen te zien als mens in plaats van als human resources, leveranciers of omwonenden.

De winst van ‘Leiden met liefde’

Meer dan 25 ondernemers bewijzen het. In mijn boek ‘Hart voor Zaken’ vertellen ze waarom ze hebben gekozen voor hun hart. En wat dat hen heeft opgeleverd. Voor zichzelf, voor hun mensen, voor hun omgeving en voor hun klanten. Arbeidspsychologen, economen, filosofen en hoogleraren onderstrepen het. Leiden met liefde levert winst. Zorgt voor een Return On Love (ROL).

Leiden met liefde maakt je medewerkers gelukkig. Leiden met liefde zorgt meer energie, innovatiekracht, loyaliteit en betrokkenheid en -niet onbelangrijk- voor supergelukkige klanten.

Kies als leider voor liefde. Maar dan moet je wel lef hebben. Want om het hart van je organisatie beter te laten kloppen, moet je als leider eerst je eigen hart goed laten kloppen, vertelt Douwe Snoek van Puur Groen in ‘Hart voor Zaken’.

‘Wanneer jij niet weet wat je eigen issues zijn, waar je vandaan komt, waarvoor je gaat en staat, waar je tegenaan loopt en waar je boos en verdrietig van wordt, nee, dan ben je geen goede leider.

‘Als jij er voor anderen wilt zijn moet je er eerst voor jezelf willen zijn. Maar het moeilijkste mens om te managen bij jezelf. Begin daar eerst maar eens mee voordat je anderen wilt managen’.

Kies voor liefde. Dat is beter voor jezelf, je mensen en je hele organisatie.

Keynote spreker over Liefdevolle organisaties

Ik neem je in mijn keynotes graag mee hoe liefde binnen organisaties werkt. Belangrijk in een tijd waarin grensoverschrijdend gedrag, zingeving en war on talent de agenda binnen bedrijven en organisaties bepalen. Wil jij het gesprek over liefde aangaan binnen jouw organisaties?

Cor Hospes
Cor Hospes
Cor Hospes gelooft sterk in de kracht van verhalen, en weet als geen ander hoe je die op een zinvolle manier inzet om mensen en merken, magie en een ziel te geven. Cor is host van de podcast ‘Hart voor Zaken’ waarin ondernemers vertellen over hun liefde voor hun bedrijf, hun medewerkers en de wereld om hen heen. In 2024 verscheen het gelijknamige boek dat Managementboek kroonde als ‘het doelpunt van het jaar’.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en ontvang gemiddeld 1 keer per maand nieuws rond onze sprekers, artikelen, informatie over gratis webinars en over leuke acties.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Logo van De Spreker

© 2024 deSpreker.nl | Cookiebeleid | Privacybeleid