Ongevraagd advies ... een nachtmerrie of een zegen?

Ongevraagd advies … een nachtmerrie of een zegen?

Ongevraagd advies lijkt vaak een irritante stoorzender, maar wat als juist deze ‘lastpakken’ organisaties vooruit helpen? In deze blog vertelt rebel-expert Simone van Neerven waarom je naar de rebellen in je organisatie moet luisteren – en hoe zij de sleutel kunnen zijn tot innovatie en succes.

Ongevraagd advies … een nachtmerrie of een zegen?

Ongevraagd advies wordt maar al te vaak als irritant ervaren en dus in de wind geslagen. Maar daarmee laten organisaties enorme kansen liggen. Wat nu als je juist wel naar die meedenkers gaat luisteren?

De Sony Playstation
Midden jaren zeventig start de jonge Ken Kuturagi in het digitale onderzoekslab van Sony. Hij haalt apparaten het liefst helemaal uit elkaar om te begrijpen hoe ze precies werken. Al snel staat hij bekend als een uitstekende probleemoplosser en krijgt de bijnaam de knutselaar. Thuis speelt zijn dochtertje regelmatig op de Nintendo. Kuturagi haalt ook die uit elkaar en zet er vervolgens een chip in die hij zelf heeft ontworpen om het apparaat sneller te laten werken. Het werkt fantastisch.

Dat brengt Kuturagi op een idee: “Zou Sony niet ook een spelcomputer moeten ontwikkelen en op de markt zetten?”. Hij stapt er mee naar zijn management, maar die moesten er niets van weten. Maar Kuturagi laat het er niet bij zitten. Hij stapt naar de CEO van Sony, Norio Ogha, en deelt zijn idee. Die is wel enthousiast en zorgt ervoor dat Kuturagi het idee verder kan uitwerken. Dit wordt de Sony Playstation, een van Sony’s meest succesvolle producten.

Koester dat meedenken
Kuturagi kwam met een idee waar niet om werd gevraagd en stuitte vervolgens op veel weerstand. Ongevraagd advies wordt vaak als irritant ervaren en direct van tafel geveegd. Die irritatie komt omdat men de suggestie totale onzin vindt. Maar is dat wel zo? Welke aannames heb je waardoor je dat denkt en kloppen die eigenlijk wel?

Zo was de eerste reactie van Steve Jobs toen een klein team van engineers het idee van de iPhone aan hem voorlegde: “Dat is het domste idee wat ik ooit heb gehoord!“. Jobs was bang dat Apple zou veranderen in een telefoonbedrijf, weg van de technologie waar hij zo trots op was. Later, na vele gesprekken met het team, kwam Jobs daar op terug en de rest is geschiedenis.

Zelfreflectie
Het kan ook zijn dat je denkt zelf een betere oplossing te hebben of simpelweg dat je je bekritiseerd voelt. Dan is het goed om je te realiseren dat de intentie van een medewerker bijna altijd is om de zaken beter te maken. Houd je kritiek voor je en luister naar die medewerker. Grote kans dat je verrast wordt.

En als het gewoon goede suggesties zijn van je medewerkers die je zelf ook al had bedacht of waar je juist nog niet aan had gedacht, bedank hen dan gewoon en als het kan betrek ze dan ook bij de verdere uitwerking ervan. Scheelt ook weer een hoop weerstand.

Rebellen
Mensen die spontaan met ideeën op de proppen komen en aangeven dat het anders moet, worden vaak gezien als lastpak of een rebel waar al snel met een grote boog omheen wordt gelopen. Maar het zijn juist deze mensen die zorgen voor vooruitgang en vernieuwing.

It’s not rebels that make trouble, but trouble that makes rebels

Het wordt dus hoog tijd dat we de kracht van rebellen gaan inzien!

Meer weten over de rebellen in jouw organisatie?
Ben jij benieuwd hoe als organisatie het best een rebel kan gebruiken en hoe je hun cruciaal kan laten worden voor een bedrijf. Boek dan nu een lezing met Simone van Neerven.

Simone van Neerven
Simone van Neerven
Rebellen op de werkvloer? De meeste bedrijven zitten er niet meteen op te wachten. “Ten onrechte”, stelt Simone van Neerven. Simone van Neerven is één van de meest verrassende sprekers over tegenspraak, rebellie, neurodiversiteit en diversiteit & inclusie.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en ontvang gemiddeld 1 keer per maand nieuws rond onze sprekers, artikelen, informatie over gratis webinars en over leuke acties.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Logo van De Spreker

© 2024 deSpreker.nl | Cookiebeleid | Privacybeleid