Wat is nu eigenlijk van waarde?

Wat is nu eigenlijk van waarde?

In een wereld waar AI en technologie domineren, vraagt accountant en spreker Richard Knops zich af: wat is nu écht van waarde? Hij deelt zijn inzichten over authenticiteit, persoonlijke toegevoegde waarde en het maken van bewuste keuzes in een veranderende markt.

Wat is nu eigenlijk van waarde?

IT-systemen en digitale avatars hebben de spelregels binnen het bedrijfsleven veranderd. Wat ooit waardecreatie was, is nu een bijproduct geworden. Ter illustratie: waarom zou je nog een accountant inschakelen als software de jaarrekening sneller kan opleveren? Waarom zou je nog een docent hebben voor een opleiding als een aantrekkelijke avatar foutloos en inspirerend de lesstof kan vertellen? Waar ligt nu nog echt jouw toegevoegde waarde?

De veranderende rol van technologie

Een jaarrekening heb ik tegenwoordig soms binnen een uur gereed. De grondslagen worden automatisch bijgewerkt naar de nieuwste versies, en ik word door de software geïnformeerd over risico’s en de werkzaamheden die het team moet verrichten. Wanneer ze binnen het team een vraag hebben, adviseer ik ze ChatGPT te raadplegen voor het antwoord. Dit klopt meestal wel in grote lijnen. Als ik kijk naar collega-kantoren, lijkt het erop dat ze hetzelfde doen.

Kies jouw plek in het weiland

Een docent vertelde mij ooit:
“Richard, de markt moet je zien als een weiland met gras erin. Het gras zijn de klanten. De koeien zijn de bedrijven actief op deze markt. Daar waar het druk is, ligt prijsdruk en is vooral veel shit en een harde concurrentie gaande. De IT-bedrijven focussen zich op de drukke plekken en hebben inmiddels een groot deel van het weiland bezet. De keuze aan jou is om je positie in het weiland te bepalen en dus te kiezen wat je wel, maar vooral ook wat je niet doet.”

Persoonlijke waarde boven technologie

Mijn boek ‘Waarom ben ik accountant’ wordt geregeld verkocht, maar vrijwel nooit gelezen. Het eindigt vaak in de stoffige boekenkast op kantoor of bij mensen thuis. Wanneer ik kopers ernaar vraag, blijken ze echter wél geïnteresseerd en nodigen ze mij persoonlijk uit voor een workshop of lezing voor hun medewerkers. Ik vertel dan de samenvatting van het boek. Dáár ligt blijkbaar de waardecreatie.

Boeken, AI, digitale avatars en geavanceerde software kunnen kennis beter overdragen en rapporten maken dan de meeste mensen. Ze hebben geen slechte dagen, vergeten nooit iets en draaien probleemloos 24/7. Maar wat ze nooit zijn, is authentiek.

Een goede accountant vertelt niet alleen de feiten, maar deelt ook zijn persoonlijke reis: de mislukkingen, de successen en vooral de lessen daartussenin. Mensen leren en groeien door interactie, ongemak en echtheid – dingen die een avatar nooit kan bieden.

Waarde creëren door verantwoordelijkheid

Bij Lenssen kiezen we ervoor om medewerkers veel verantwoordelijkheid te geven en ze zelf te laten zoeken naar antwoorden. Dit zet ze aan om zelfstandig de telefoon op te pakken, te bellen met collega’s en klanten, cursussen te volgen en fouten te durven maken. Dit lijkt waarde te creëren op kantoor.

Teamleden willen graag bijdragen aan de waardecreatie van het kantoor. Durf ze daarom het vertrouwen te geven, ook al kost dit vaak tijd en geld. Het gevoel van extreme ownership zal toenemen.

Wat zoeken klanten echt?

Ondernemers willen geen jaarrekening, maar zoeken een persoonlijke adviseur op het gebied van financiën en strategie. Bestuurders willen geen duurzaamheidsverslag, maar handvatten voor een transitie naar duurzaamheid. Bedrijven willen geen controleverklaring bij hun jaarrekening, maar willen vertrouwd worden.

Conclusie: waardecreatie herdefiniëren

De definitie van waardecreatie is iets waar we al decennia naar zoeken, maar waarvan we het antwoord steeds opnieuw uitvinden. Maak uw keuze voor het komende jaar en zorg dat u niet in de shit belandt.

Richard-Knops
Richard Knops AA
Richard is een gepassioneerd accountant met een missie. Accountants zijn vandaag zoveel meer dan de boekhouders van vroeger. Hij wil met zijn verhalen uit de praktijk invloed uitoefenen op de accountancy en de branche verder helpen.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en ontvang gemiddeld 1 keer per maand nieuws rond onze sprekers, artikelen, informatie over gratis webinars en over leuke acties.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Logo van De Spreker

© 2024 deSpreker.nl | Cookiebeleid | Privacybeleid