Webinar Online collegaatjes jennen en klantjes pesten

Zó helpt een spreker je bij het wegjagen van je eventbezoekers

Wat gebeurt er als je alles nét verkeerd aanpakt bij het boeken van een spreker? Guido Thys laat je op humoristische en confronterende wijze zien hoe je zelfs met de beste intenties je bezoekers kunt wegjagen. Leer van zijn scherpe inzichten en ontdek wat je vooral níet moet doen voor een succesvol event.

Zó helpt een spreker je bij het wegjagen van je eventbezoekers

Oorspronkelijk gepubliceerd op events.nl
Soms krijgt spreker Guido Thys als hij naar de samenstelling van een eventprogramma kijkt de indruk dat een lege zaal het enige doel is. Met ruim 30 jaar ervaring in de branche en meer dan 2600 evenementen op zijn naam, zijn zijn inzichten geen loze kreten. Geroemd om zijn combinatie van dwarsdenken en impact creëren, deelt hij graag zijn tips. Maar dan wel op unieke wijze, in lijn met zijn even beroemde als beruchte workshop Klanten Wegjagen, die hij al minstens 1100 keer mocht geven.

Hieronder lees je een compilatie van de beste manieren waarop een externe spreker je kan helpen om je bezoekers weg te jagen – gebaseerd op de ervaringen van Guido Thys.

1. Nodig een spreker uit omdat het zo hoort
Nodig een externe spreker toch vooral uit met als reden dat het nu eenmaal zo hoort. Zorg er dan ook voor dat de spreker níet in het programma past, zodat je bezoekers geen idee hebben waar ze naar zitten te luisteren en ze in verwarring achterblijven, ter plekke indommelen of gillend de zaal verlaten.

2. Er móet humor in het programma zitten
Heb je een ontzettend droog programma? Een spreker met humor fleurt de boel wel voor je op, er móet tenslotte humor in je programma zitten. Een cabaretier? Een goed idee! Dan kan de rest van je programma gortdroog blijven en heeft je publiek tenminste iets om bij de borrel over na te praten.

3. Pas je spreker aan je budget aan
Goede catering en spetterende locatie check. Ai, je moet ook nog wat budget vinden voor een spreker. Ach, je vindt er vast wel eentje die voor een klein bedrag wil komen spreken. Of een ik-doe-het-wel-voor-een-fles-wijn-spreker die het podium beklimt om ervaring op te doen. Het is prima om de spreker als sluitpost te zien. Zo belangrijk is die spreker niet, mensen komen toch alleen voor de bitterballen.

4. Boek altijd een bekende naam
Bekende Nederlander, Olympisch sporter? Doen! Die vertellen altijd hun eigen verhaal: hoe ze die berg beklommen, dat team goud bezorgden, dat bijzondere succes behaalden. Elementen van jouw bedrijf in het verhaal verwerken waardoor de zaal een maatwerkverhaal te horen krijgt en ze zelf geen niet bestaande verbanden hoeven te leggen? Dat is toch helemaal niet nodig?

5. Jonge spreker spreekt jonge doelgroep aan
Hoe bereik je een jonge doelgroep? Nodig een jonge spreker uit. Dat hoef je verder niks in je programma aan te passen en blijf je lekker oubollig. Laat staan dat je in gesprek gaat met de doelgroep om te horen wat zíj interessant vinden. Dat kun je zelf ook wel verzinnen – of doe het gewoon zoals je het al jaren doet.

6. Standaardverhalen verrichten wonderen
Kun je geen spreker vinden die écht bij het doel van het event of jouw boodschap past? Geen probleem, zoek gewoon naar een spreker die een prima algemeen verhaal kan vertellen. Mijd sprekers die hun verhaal aan jouw boodschap kunnen aanpassen, de boel vanuit een andere hoek bekijken of iedereen even lekker wakker schudden. Standaardverhalen hebben een hoog slaapverwekkend gehalte.

7. Maak de logistiek zo ingewikkeld mogelijk
Je hebt de perfecte spreker gevonden die nét een beetje te lang spreekt om de pauze soepel te laten verlopen? Uitstekend! Niets jaagt mensen sneller weg dan een schema dat steeds verder uitloopt. Maak het nóg leuker door last-minute wijzigingen door te voeren of een spreker in te plannen die geen enkele aansluiting heeft met de voorgaande sessie. Spanning en verwarring gegarandeerd!

8. Schenk vooral géén aandacht aan de technische behoeften
Projector? Microfoon? Ach, details! Laat die technische ondersteuning vooral zitten. Een ervaren spreker vindt zijn of haar weg wel door een haperende microfoon, toch? En dat verhoogt meteen de aandacht van je publiek, dat zich afvraagt of de technologie het nog gaat doen. Niemand die nog op de inhoud let. Missie volbracht!

Volg je deze tips niet, dan is de kans groot dat je evenement juist wél geslaagd is – maar ja, je kunt niet alles hebben. Conclusie: Spreken is een vak, een spreker inhuren ook!

Deze omkeringstips van Guido Thys zijn gebaseerd op de Workshop Klanten Wegjagen, de populairste presentatie over klantgerichtheid in Nederland ooit.

Guido Thys
Guido Thys
Als minst gevraagde spreker van Nederland gaat Guido ook graag uw publiek aan het lachen brengen, inspireren en vooral ook aan het denken zetten. Met de Workshop Klanten Wegjagen. Met Welkom in de 21ste eeuw, handleiding voor disruptieve tijden. Of met Ons Bedrijf Heeft Geen Toekomst, over (intern) ondernemerschap. Maatwerk gegarandeerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en ontvang gemiddeld 1 keer per maand nieuws rond onze sprekers, artikelen, informatie over gratis webinars en over leuke acties.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Logo van De Spreker

© 2024 deSpreker.nl | Cookiebeleid | Privacybeleid