Veelgestelde vragen (FAQ)

Hier beantwoorden we de meest gestelde vragen over onze sprekers, boekingsproces, tarieven en meer. Zo krijg je snel helderheid over alles wat bij het boeken van een spreker komt kijken. Staat jouw vraag er niet bij? Neem gerust contact op, we helpen graag! Onderaan deze pagina staat ons contactformulier.

1. Hoe kies ik de juiste spreker voor mijn evenement?

Op onze site kan je filteren op basis van de diverse thema’s waarover onze sprekers spreken. Ook kan je onze zoekbalk uiteraard gebruiken voor een verfijnde zoekopdracht. We hebben een ruim aanbod aan sprekers, dus we begrijpen volledig dat de keuze overweldigend kan zijn. Daarom geven we graag vrijblijvend advies. Ons team van experts kan jou adviseren op basis van zaken als de doelstellingen, budget, het thema van jouw evenement, doelgroep en de beschikbaarheid van onze sprekers. In een adviesvoorstel stellen we vaak 2 tot 3 sprekers voor. 

Lees meer over de aandachtpunten bij het boeken van een spreker in deze blog.

2. Wat kost het om een spreker in te huren?

De kosten variëren sterk en zijn afhankelijk van de bekendheid, ervaring en expertise van de spreker. We kunnen sprekers aanbieden in verschillende prijsklassen, passend bij jouw budget. Bij de meeste sprekersprofielen op deSpreker.nl staat een tariefindicatie vermeld, zodat je alvast kan kiezen welke sprekers binnen jullie budget zal passen. Het betreft een indicatie, omdat tarieven kunnen afwijken naar mate de lezing meer voorbereiding vraagt (tijdsduur, grotere mate van interactiviteit, groepsgrootte, aanvullende technische wensen, etc.). Dit verschilt per spreker. Het exacte tarief wordt bepaald en geoffreerd op basis van jouw wensen en event. We geven altijd een transparante kostenopgave zodat je precies weet waar je aan toe bent.

Lees meer over tarieven in deze blog.  .

3. Als de lezing korter wordt (bijvoorbeeld de helft), wordt het tarief dan ook de helft?

Het tarief wordt over het algemeen niet lager als de lezing korter wordt. De waarde van een lezing is namelijk niet alleen gebaseerd op de tijd waarvan de spreker op het podium staat, maar vooral op de jarenlange ervaring, expertise en voorbereiding die de spreker met zich meebrengt. Je betaalt voor de kennis, inzichten en kwaliteit die de spreker levert. Daarbij is het soms zelfs lastiger te vertellen wat je wilt vertellen in een korte, strakke speech dan als je daar langer de tijd voor hebt.

4. Hoe ver van tevoren moet ik een spreker boeken?

Dit is sterk afhankelijk van de populariteit van een spreker. De bekende en veelgevraagde sprekers zitten soms al een half jaar tot een jaar van te voren volgeboekt, terwijl aanstormende talenten of minder bekende sprekers (met dezelfde waardevolle inzichten) nog weleens lastminute geboekt kunnen worden. Om de kans te verhogen om de spreker van jouw voorkeur te boeken, raden wij aan om 3 tot 6 maanden van tevoren bij ons (vrijblijvend) te informeren naar de beschikbaarheid. Maar ook voor een event op korte termijn kunnen we jullie helpen met een geschikte spreker.

5. Hoe lang duurt het om een spreker te boeken?

Dit hangt af van de beschikbaarheid van de spreker en de details van het evenement. In veel gevallen kunnen we binnen enkele dagen een spreker vastleggen, maar we raden aan om ruim op tijd te beginnen met het proces om teleurstellingen te voorkomen.

6. Wat als de spreker van onze voorkeur niet beschikbaar is?

Wij kunnen binnen ons uitgebreide netwerk snel een passende en gelijkwaardige spreker voorstellen die voldoet aan jullie wensen.
Ook kunnen we samen met de spreker op zoek gaan naar een nieuwe eventdatum. In alle gevallen doen we ons best om samen tot een mooi nieuw voorstel te komen.

7. Is het mogelijk een korte intake met de spreker te hebben voordat we daadwerkelijk boeken?

Ja, veel van onze sprekers (niet allemaal) staan open voor een kort intakegesprek om jullie wensen beter te begrijpen en aan te geven wat hij/zij kan betekenen voor jullie. Dit gebeurt dan vaak telefonisch, Wanneer er geen twijfel vooraf is dan raden we aan het voorgesprek met de spreker een paar weken voor het event in te plannen. Het voorgesprek is echt om de bijdrage van de spreker voor jullie bijeenkomst voor te bereiden en vind vaak online plaats in onze eigen online voorbereidingsruimte.

8. Wat gebeurt er als de spreker op het laatste moment moet annuleren?

In het zeldzame geval dat een spreker moet annuleren (geloof ons: dit komt gelukkig echt zelden voor) dan kunnen wij, dankzij onze grote netwerk, heel snel zorgen voor een geschikte vervanger van vergelijkbare kwaliteit en expertise. Jouw evenement hoeft op deze manier nooit zonder spreker zitten.

9. Kunnen we de presentatie van de spreker vooraf bekijken?

De meeste sprekers delen hun presentatie niet (volledig)vooraf, maar wij kunnen je soms wel voorzien van eerdere voorbeelden, video’s en referenties, zodat je een goed idee krijgt van hun stijl en inhoud. Daarnaast helpt het als wij je even in contact brengen met de spreker zodat je gevoel bij zijn/haar bijdrage krijgt.

10. Kan de spreker zijn/haar presentatie aanpassen aan ons thema en vind er een voorgesprek plaats?

De meeste sprekers zijn gewend om hun inhoud aan te passen aan specifieke thema’s en doelgroepen. We zorgen ervoor dat er een (online) gesprek plaatsvindt tussen jou en de spreker, voorafgaand aan het event, om de presentatie zoveel mogelijk op maat te maken.

11. Kan de spreker ook in het Engels (of andere taal) spreken?

Sommige van onze sprekers kunnen hun presentatie in meerdere talen verzorgen. Laat ons weten wat jouw voorkeurstaal is, en wij zorgen voor de juiste match.

12. Hoe lang spreekt een spreker meestal?

De meeste sprekers geven presentaties van 30 tot 90 minuten, maar dit kan variëren. Wij zien dat de meeste lezingen tussen de 45-60 minuten zijn. Bij veel sprekers kunnen we de lengte van de presentatie afstemmen op de behoeften van jouw evenement.

13. Hoe zit het met annuleringen of wijzigingen?

Wij hebben een annuleringsbeleid dat afhankelijk is van de tijd die nog rest tot het evenement. We informeren je hier vooraf over en bekijken altijd de mogelijkheden om wijzigingen zo soepel mogelijk te verwerken. Het is belangrijk ons altijd op tijd op de hoogte te houden wanneer er sprake is van een (mogelijke) annulering of wijziging. Wij informeren vervolgens de betreffende spreker.

14. Hoe gaat het boekingsproces bij jullie in werk?

Om een spreker te boeken bij de Spreker.nl kan je contact opnemen met onze consultants die gaan kijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw event. Het boekingsproces begint bij het bespreken van jouw wensen en doelen voor het evenement. Vervolgens stellen we een selectie voor van sprekers die goed passen bij jullie wensen en/of gaan de beschikbaarheid na van een gewenste spreker. Na jouw goedkeuring van onze offerte regelen we de praktische zaken en begeleiden we je tot aan de dag van het evenement, inclusief alle benodigde communicatie met de spreker.

Meer weten over het inhuren van een spreker? Hier vind je nog een aantal aandachtspunten voor het boeken van een spreker.

15. Moet ik toestemming vragen als ik opnames wil maken op ons event?

Toestemming vooraf is vereist om tijdens de presentatie van de spreker opnames (foto, film, video, geluid) te maken, journalisten of media toe te laten, of de naam/beeltenis van de spreker te gebruiken in publicitaire uitingen, behalve voor specifieke mailing of uitnodiging voor het evenement zelf.  In de praktijk mogen er tijdens een event vaak foto’s gemaakt worden onder voorwaarde dat de spreker deze zelf mag gebruiken en mogen er vaak wat sfeerbeelden van een presentatie gebruikt worden voor een aftermovie. Informeer wanneer e.e.a. van toepassing is even bij jouw contactpersoon.

16. Wat zijn de technische vereisten van een spreker?

De technische wensen variëren per spreker, maar de meeste sprekers hebben een beamer, scherm, headset, laptopaansluiting en internettoegang nodig. Sommige sprekers hebben een zogenoemde technische rider waar hun techniekwensen instaan. Van de klant wordt verwacht dat hij, vaak in overleg met de locatie, de technische wensen faciliteert. Tip: gebruik het voorgesprek met de spreker ook om even de technische wensen door te nemen.

We hopen dat deze FAQ enige duidelijkheid biedt. Mocht je nog vragen hebben of iets onduidelijk zijn, neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!

  • Wil je snel vrijblijvend een advies op maat ontvangen?
  • Ontvang op werkdagen binnen 24 uur een advies of offerte.
  • We bellen soms voor verduidelijking
  • We sturen je een kopie van de aanvraag en we gebruiken email voor het sturen van advies.
  • Hoe meer informatie, hoe beter we kunnen adviseren.
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vrijblijvende offerte of advies binnen 24 uur

Groot (inter)nationaal netwerk

Toegewijd advies team

Sprekers binnen elk budget

8,9 op basis van +1200 reviews

Contactgegevens

Noorderstraat 1Y
1823 CS Alkmaar
072 – 750 74 22
[email protected]

KVK: 93336616

Logo van De Spreker

© 2024 deSpreker.nl | Cookiebeleid | Privacybeleid