Op zoek naar een inspirerende spreker voor jouw (online) bijeenkomst?

Mark Deuze
Bewaar als favoriet

Mark Deuze

Tariefindicatie: 1250 - 2000 Euro

Mark Deuze is hoogleraar Mediastudies en hij biedt een toegankelijke en inspirerende kijk op de invloed van media (inclusief technologieën zoals smartphones en AI) op ons leven, zowel privé als zakelijk. Hij vermijdt simplistisch optimisme of pessimisme en stimuleert zelfreflectie.

Mark Deuze

Met zijn werk en optredens wil ik vooral verbinden en inspireren. Aan de hand van concrete voorbeelden, originele invalshoeken, een gedegen historisch besef en een onverbeterlijk optimisme open ik de dialoog over kansen en oplossingen.

Mark doet sinds media jaren ’90 wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van technologische en maatschappelijke veranderingen op het werken in de media en op ons leven in media. Zijn werk is internationaal toonaangevend en hij behoort tot de 2% meest-geciteerde wetenschappers (gemeten over alle disciplines) ter wereld. Hij publiceert zowel academische teksten als publieksvriendelijke boeken, zoals ‘Leven in Media‘ (2017).

Over de lezingen van Mark Deuze

Mark Deuze bespreekt op toegankelijke en intrigerende wijze hoe media zich nestelen in zowel ons dagelijks leven, het bedrijfsleven als de samenleving. Van smartphones, computer en AI, tot de krant en de aloude televisie. Hij deelt hoe de media ons leven op allerlei onverwachte manieren sturen. Zonder te vervallen in naïef optimisme of gemakzuchtig pessimisme houdt hij je een spiegel voor en geeft ons opties om te handelen.

Mark vertelt enthousiast en met kennis van zaken over hoe de media als industrie werkt:

  • Waar komt ons nieuws vandaan?
  • Hoe komen grote bioscoopfilms tot stand?
  • Wie zit er achter de reclames die we elke dag zien en de spellen die we elke dag spelen?
  • Wat bezielt de mensen die werken bij sociale media?

Met zijn kennis van de media-industrie verklaart hij de oorsprong van nieuws, de productie van bioscoopfilms, reclames en populaire spellen, en de motivaties van sociale media-medewerkers. Voorzien van voorbeelden en anekdotes, biedt hij inzicht in de wereld van media met 25 jaar onderzoek.

Onderwerpen waar Mark Deuze over spreekt

  • Journalistiek
  • (Nieuwe) Media
  • Media in/en de samenleving
  • Media in het alledaagse leven
  • Creativiteit en innovatie
  • De media-industrie: film, tv, games, muziek, reclame, nieuws, platformen en social media

De lezingen van Mark Deuze

  • De media als industrie – In de mediawereld is creativiteit en innovatie troef, maar komt daar in de praktijk weinig van terecht. Onder druk van deadlines, digitale transformatie en een veranderende samenleving blijft het vaak bij het kleuren binnen de lijntjes, het volgen van bekende formules en formats. Hoe kan je je, ondanks de werkdruk, onderscheiden in een overvolle mediamarkt?
  • De media in het alledaagse leven – We leven niet meer met media, maar in media. Je zou met alle aandacht voor nepnieuws en desinformatie, de macht van algoritmes en computers met kunstmatige intelligentie, het verlies van privacy online en het verslavende karakter van sociale media en smartphones, zomaar kunnen vergeten dat voor verreweg de meeste mensen media vooral een bron zijn van ontzettend veel plezier, van toegang tot het nieuws (en daarmee de wereld) en van contact met vrienden en familie. Media zijn onmiskenbaar verbonden met alle aspecten van het leven – van hoe en wie we liefhebben, hoe we leren en wat voor werk we doen, tot het functioneren van de politiek en de democratie. De vraag is niet of we met of zonder media verder moeten, maar hoe we een goed leven in media kunnen leiden.

Achtergrond Mark Deuze

Mark Deuze is hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam, met gastaanstellingen aan de University of Technology Sydney (Australië), Northumbria University in Newcastle (Engeland) en tot voor kort aan de Lomonosov Moscow State University in Rusland.

Zijn onderzoek en onderwijs gaan over de innige verstrengeling tussen mensen en media en over de manier waarop de media als industrie functioneert. Zijn meest recente boeken zijn Making Media (2019), Beyond Journalism (met co-auteur Tamara Witschge, 2020) en Life in Media (2023).

Nieuwsgierig naar de lezingen van Mark Deuze?

Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier of telefonisch via 072 – 750 74 22. Wij helpen je graag verder.

Bewaar als favoriet

Meer videos

Beoordelingen

Beschikbaarheid en informatie

Mark Deuze

Toegewijd advies team

Vrijblijvende offerte of advies binnen 24 uur

Sprekers binnen elk budget

8,9 op basis van +1290 reviews

Logo van De Spreker

© 2024 deSpreker.nl | Cookiebeleid | Privacybeleid